32 770 87 87

PON. - PT. 08:00 - 16:00

Napisz do nas

[email protected]

0

Higiena na TAK

W obliczu zanieczyszczeń żywności, które mogą przerodzić się w zagrożenie każdy stara się przedsięwziąć kroki, które zapobiegną utracie życia lub zdrowia. A na co konsument zwraca uwagę? Otóż w momentach doniesień medialnych o zanieczyszczeniach żywności zwraca uwagę na etykietowanie żywności, w tym na informację o pochodzeniu. Nikt świadomie nie będzie chciał się narażać na ryzyko, tym bardziej swojej rodziny.

Wchodząc do sklepu zwracana jest uwaga na czystość ogólna i porządek – na tej podstawie Klient – osoba najważniejsza w każdej działalności - podejmuje decyzje o potencjalnym niebezpieczeństwie lub jego braku – i co za tym idzie decyzje zakupową. Porozkładane szmaty i na dodatek brudne nie wpływają pozytywnie na wizerunek sklepu. Dystrybutor z ręcznikami papierowymi jest tym co działa "na plus".

Kolejny czynnik to strój oraz czystość personelu oraz stosowane przezeń praktyki – głównie chodzi o to, czy towar (np. mięso) nakładane jest gołymi rękoma czy w rękawiczkach oraz kto i w jaki sposób pobiera zapłatę za towar. Rękawiczki jednorazowe powinny być wymieniane po każdym towarze. Można też stosować wywijane torebki plastikowe uniemożliwiające kontakt ręki z towarem. Taka praktyka ułatwia ważenie towaru, gdyż po wywinięciu torebki i schowaniu do środka towaru można bez ryzyka zabrudzenia wagi zważyć asortyment.

Innym aspektem higieny jest krzyżowe nanoszenie zanieczyszczeń od jednych produktów na drugie (dla zaawansowanych klientów). Należy zwracać uwagę czy na tych samych deskach są krojone produkty świeże i przetworzone (np. mięso i wędliny) oraz z różnych grup (np. wędliny i sery czy ciasta). Dotyczy to też innego sprzętu wykorzystywanego w sklepie np. krajalnic.

Produkty po wyporcjowaniu i zapakowaniu są zazwyczaj pakowane w siatki i podawane klientom. Tu nie powinno się zdarzyć włożenie produktów cieknących na inne zwłaszcza surowe cieknące (np. drób) na – w szczególności takie, które są przeznaczone do bezpośredniego spożycia (np. wędliny). Sposób pakowania powinien zapobiegać zanieczyszczeniom.

Klient kupuje oczami. Dotyczy to też wyglądu produktów. Produkty zanieczyszczone, o zmienionej powierzchni nie znajdą uznania i nie spowodują wzbudzenia decyzji zakupowej. Na trwałość produktów ma wpływ temperatura. Produkty wymagające chłodzenia powinny w sklepie być przechowywane w takiej jak podana jest na etykiecie. Niedopuszczalne jest wyłączanie lad czy szaf chłodniczych ze względu na wygodę czy komfort pracy personelu (bo za gorąco od nadmuchu).

Kupowanie oczami wspomagają czyste witryny i prawidłowo ułożony towar według zasady podobne z podobnym oddzielone od niepodobnego. Czyli np. w sklepie mięsnym oddzielnie powinny leżeć: drób, wieprzowina, wędliny, sery żółte i nabiał, pieczywo, przyprawy.

Wchodząc do restauracji zwraca się uwagę na czystość odzieży kelnerów oraz ogólny porządek i czystość. Jeśli restauracja ma otwartą kuchnię na sale konsumencka umożliwiającą podgląd tego w jaki sposób przygotowuje się dania – ocenia się i to. Po programach telewizyjnych pokazujących kuchnie restauracji od zaplecza większość klientów uważa się za ekspertów. Na niekorzyść obiektu gastronomicznego działają brudne szmaty zawieszona przy stołach roboczych lub zatknięte za pas personelu, brudne ręce oraz nieuporządkowanie surowców. Dla bardziej zaawansowanych "znawców" sygnałem alarmowym jest tzw. krzyżowanie dróg, czyli nie pilnowanie rozdzielenia surowców od wyrobów gotowych, bądź dłuższe przetrzymywanie np. na stole pojemnika z jakimś produktem.

Jeśli jednak klient zdecyduje się na wejście i dokonanie zamówienia zazwyczaj pragnie (a przynajmniej powinien) chcieć umyć ręce przed posiłkiem. I tam restaurację czeka kolejna weryfikacja klientowska, która zaważy na kolejnej wizycie w przyszłości. W toalecie powinno być czysto, kosze na śmieci nie powinny być przepełnione a w dystrybutorach powinna być wystarczająca ilość mydła i papieru. Najgorsza toaleta, to taka w której brzydko pachnie co mówi o ty, że albo przychodzą tam "dziwni" klienci, albo personel tam nie zagląda.

Ze względu na potencjalne zatrucie istotne jest w jaki sposób kelner przynosi i rozkłada sztućce a potem zamówione potrawy. Niedopuszczalne jest wkładanie palca do niesionego talerza, kładzenie sztućców bezpośrednio na blacie stołu. Ważna jest obecność serwetek jednorazowych lub serwet materiałowych.

Zakładając, że poprzednio opisane "testy" wypadły pomyślnie końcowy egzamin restauracja ma w momencie podania zamówionych dań. Tu bardzo ważna jest ich temperatura. Niepokój powinny budzić te potrawy, które powinny być gorące, a są podawane ledwo cieple lub letnie. Z kolei produkty wyraźnie zimne nie powinny być w innej temperaturze – np. rozpuszczone lody. Oznaczać to może że zostały przygotowane długo przed podaniem, co z kolei może być sygnałem, że nastąpił w nich rozwój drobnoustrojów.

Naczynia w których podaje się potrawy, napoje i dodatki powinny być nieskazitelnie czyste, pozostające zacieki, czy jakieś resztki mogą być sygnałem mycia ręcznego i braku etapu wyparzania. W takim przypadku nie ma pewności czy gratis klient nie dostanie chorób poprzedniego klienta korzystające z zastawy.

Zwiększa się świadomość klientów i konsumentów zatem musi też zwiększać się świadomość u prowadzących działalność związana z produkcją czy dystrybucja żywności. Jednym z elementów zwiększonej świadomości powinna być dbałość o należytą higienę.

 

ZOBACZ OFERTĘ PRODUKTÓW ZWIĄZANYCH Z HIGIENĄ W NASZYM SKLEPIE

VADEMECUM

newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi ofertami specjalnymi, zapisz się na nasz newsletter!

Płatności wspiera

 

W dostawie pomagają

Zostaw nam swój numer!

Zostaw nam swój numer - oddzwonimy!